Nybörjarguide till cykling: 6 måste-känna tips

Att cykla verkar okomplicerat från utsidan – allt du behöver göra är att trampa, eller hur? Men om du är helt ny på att gå tillbaka på cykeln efter några år kan det vara skrämmande. “Vänta, jag behöver mer utrustning?” du kanske tänker för dig själv. “Yikes. Spandex,” till exempel.

Vi är dock övertygade om att du efter din första åktur kommer att fastna för känslan av frihet, äventyr och spänning som cykling ger. Att starta är lättare än det verkar, och vi kommer att berätta för dig om en liten hemlighet: du behöver inte bära formsydda kläder. För att hjälpa dig har vi satt upp en lista med sex måste-veta tips för nybörjare om hur man cyklar så att du med säkerhet kan ta dig ut på den öppna vägen.

1. Välj lämplig cykel

Naturligtvis kommer du inte att kunna börja om du inte har en fantastisk uppsättning hjul. Även om vi älskar många typer av cyklar, kommer vi att fokusera på landsvägscyklar här. De lätta cyklarna, som har smala däck och bra körgeometri, är tänkta att hjälpa dig att navigera på asfalterade cykelvägar och stadsgator, och de är den vanligaste och mest tillgängliga typen av cykling för nybörjare.

Som ett par snygga löparskor måste du först dimensionera din cykel. Sikta efter ett utrymme på ungefär en tum mellan bröstet och ramen när du står över toppröret. Om du inte är bekant med området kan din lokala cykelaffär hjälpa dig. Här kan du få mer information om hur du tar reda på vilken storlek cykel du behöver. Behöver du lite extra hjälp att flytta runt? Du kanske är intresserad av att kolla in den senaste e-cykelflottan.

Det sista steget är att välja en cykel som passar din budget och din körstil. Planerar du att lägga några extra mil i helgen? Vill du träna lite när du cyklar? Planerar du att delta i långfärdsturer eller lopp i framtiden? Road cykelramar kommer med specialiserade geometrier och komponenter som är skräddarsydda för vart och ett av dessa mål till varje prisklass.

2. Förbered dig

Att hitta den perfekta cykeln är bara halva striden. Du kommer också att behöva en del viktig utrustning. Det viktigaste är en ny hjälm, som bör bäras hela tiden när du cyklar. Hjälmar har en begränsad livslängd, så det är bäst att vara säker än ledsen och köpa en ny istället för att lita på den gamla i garaget. Nya hjälmar uppfyller amerikanska säkerhetsbestämmelser, så prova dem på alla och välj de som passar bäst för ditt huvud, din stil och dina pengar. Du kommer att vilja bära den mer ju mer du gillar den.

Vissa verktyg (däckspakar, en liten pump, reservslangar och ett multiverktyg) och en vattenflaska eller två är också viktiga. En cykeldator, användbar för att spåra körsträcka och planera rutter, är också ett alternativ.

3. Upprätta en rutin

Din kropp anpassar sig till stressen från en helt ny övning så att de första åkerna kan vara utmanande. Men, som med allt annat i livet, kan verklig förbättring bara uppnås om du håller fast vid det på lång sikt. Att vara realistisk är det första steget mot att göra ridning till en vana. Förvänta dig inte att bli en morgonmänniska bara för att du köpt en ny cykel, och sätt inte upp ett mål att åka 100 mil för snabbt. Börja smått och arbeta dig uppåt.

Att sätta ett långsiktigt mål är ett utmärkt tillvägagångssätt för att hålla dig motiverad och spåra dina framsteg. Du kan välja ett veckovis ridmål, delta i en lokal välgörenhetscykel eller Gran Fondo, eller ställa in ditt långsiktiga miltal.

4. Var alltid försiktig.

Vi har redan diskuterat vikten av att bära hjälm när man rider. Ändå finns det mer att förbli säker på din cykel än att bara hålla huvudet skyddat – särskilt i händelse av en global epidemi. Medan CDC rekommenderar att du inte bär en mask utomhus om du inte är i nära kontakt med andra som inte är helt vaccinerade, rekommenderas det fortfarande på platser där det finns många fall av covid-19 och om du kommer att vara i nära kontakt med dem som inte är helt vaccinerade.

Ha alltid ett grundläggande multiverktyg, en form av identifiering, kontanter (dollarsedlar kan också användas som däcksko) och din telefon med dig när du åker ensam. Så mycket som vi hatar att erkänna det, går inte varje åktur som planerat – fastna inte på sidan av vägen efter en krasch eller med en oåtgärdbar mekanik utan någon som kan hjälpa dig.

5. Bestäm din körstil

När du spenderar mer tid i sadeln kommer du att få en bättre förståelse för din körstil och preferenser. Kanske gillar du att åka på soloupplevelser eller åka med en grupp som inte är konkurrenskraftig. Kanske vill du tävla, eller kanske du vill cykla till jobbet varje dag. Det finns otaliga sätt att hänga och njuta av att rida; allt som krävs är lite försök och misstag för att ta reda på vilken som är rätt för dig.

6. Hitta en grupp (så småningom)

Det finns mycket att säga för att hitta en inre önskan att åka regelbundet, men lite positivt grupptryck kan också hjälpa. Cykling är en sport som är både individ- och gruppinriktad.Du kan absolut rida och uppnå mål på egen hand, men när sociala hinder är borttagna kan ridning i grupp vara både fysiskt och mentalt fördelaktigt (ni kan dra av varandra för minskat vindmotstånd).

Många städer har cykelklubbar som anordnar gruppturer utan släpp för att lära nya ryttare om gruppridningsetikett och visa upp lokala rutter. Be de anställda på cykelaffären om en åkkalender eller andra resurser för att lära sig mer om dessa klubbar.

Cykling är en överraskande social och stödjande sport, som du snabbt kommer att upptäcka. När inspiration saknas kan gruppturer varje vecka hålla dig ansvarig och ge den extra push du behöver för att svänga benet över sadeln. Många människor på dessa planerade åkturer har år av expertis och delar gärna med sig av det – titta bara, lär dig och ställ frågor.